لیناسیس


کتاب علوم غریبه تضرع در اصطلاح اسلامی به معنای ندا دادن است:کتاب علوم غریبه خاضعانه به درگاه خداوند تضرع و حاجت طلبیدن او. خداوند وعده داده است که دعای کتاب علوم غریبه کنندگان را با این جمله که دعای شما را مستجاب می کنم، مستجاب کند.
نماز عبادت خالص است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرماید:کتاب علوم غریبه معروف است که عبادت به یاد خدا و اظهار نیاز او به آن سفارش شده است که برای این منظور عبادت او را به تصویری ترین وجه در نماز می یابد. زیرا کسی که دستان خود را به درگاه خداوند بلند می کند و متوجه نیاز شدید او به یاری او می شود،کتاب علوم غریبه با جان و دل از او تضرع می کند و حاجتش را می طلبد و ضعف خود را کاملاً ابراز می کند که همیشه به خدا نیاز دارد. این مهمترین عبادت خالص است. خداوند در قرآن می فرماید که نماز عبادت است و به بندگانش دستور می دهد که با او دعا کنند:
خداوند در این آیه به بندگان خود دستور می دهد که با او دعا کنند و حاجت خود را بطلبند و با دعای خداوند و طلب حاجت خود بیان می دارد که کسانی که حاجت خود را به خدا ابراز نکنند گناهکارانی هستند کتاب علوم غریبه که از عبادت خودداری می کنند. الله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرماید: «کسی که از خداوند مناجات کند و حاجت خود را نخواهد، خداوند بر او غضب می کند».
از آیه و حدیث فوق معلوم می شود که این چیزی نیست که نمی خواهیم انجام دهیم و نمی خواهیم انجام دهیم، بلکه عبادتی است که به دستور خداست. اگر چنین نبود، آیه و حدیث فوق،کتاب علوم غریبه ترک کنندگان دعا را ترک عبادت خدا و آزرده گی از خداوند معرفی نمی کرد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرماید: «هیچ چیزی نزد خدا پسندیده تر از دعا نیست». پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیث دیگری می فرماید:
نماز آنچنان عبادت با فضیلت و سودمندی است که وقتی مسلمان برای حاجت خود از خداوند مناجات می کند از سه جهت بهره مند می شود: اولاً محبت خود را به خاطر این که خدا را می خواند و او را خشنود می کند و ثانیاً به دلیل این که نمازش واجب است. به او و دعایش بر اوست درست می شود. حتی اگر سوال کننده جواب ندهد،کتاب علوم غریبه حتما ثواب خود را خواهد دید. خداوند متعال می فرماید: وعده خدا حق است و نمازگزار را برنمی‌گرداند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «همانا پروردگارت زنده و کریم ترین است.
به طور کلی، علمای دین به عنوان مثال، دلیلی بر اجابت دعاها را ذکر می کنند، که دلیل آن وجود خداوند است. زیرا این که دعاها مستجاب می شود و در حال اجابت است،کتاب علوم غریبه واقعیتی است که در زندگی روزمره به واقعیت تبدیل شده است. ممکن است برخی بگویند ما دعا می کنیم و جواب نمی بینیم. ما به آنها پاسخ می دهیم که اولاً برای استجابت دعا شرایط خاصی وجود دارد. دعاها فقط زمانی مستجاب می شود که آن شرایط فراهم باشد. ثانیاً، خداوند نسبت به بندگانش از مادر آنها مهربانتر و مهربانتر است. در گاهى، آنچه انسان از خدا مى خواهد، براى خود آن شخص مضر است. اگرچه انسان عواقب اشیاء و فواید و مضرات آن را نمی‌داند، خداوند با علم ابدی و بی‌پایانشان به خوبی آنها را می‌شناسد. بنابراین در حالی که برخی از دعاها بلافاصله مستجاب می شود،کتاب علوم غریبه برخی دیگر دیر مستجاب می شود. برخی بهتر از آن چیزی است که از خداوند بدون اجابت خواسته می شود. حتی اگر برخی از دعاها کامل باشد، به موقع مستجاب نمی شود و در بهترین زمان و مناسب ترین زمان به نفع سائل مستجاب می شود. به هر حال دستهایی که برای تضرع به درگاه خداوند بلند شده اند، دست خالی بر نمی گردند.
با اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز هجرت به مدینه با خداوند مناجات کرد و خواستار فتح وطن خود مکه شد، اما دعای او بلافاصله مستجاب نشد و اسلام در مدینه به مدینه هجرت کرد. زمان مناسب، پس از هجرت مسلمانان به مدینه، مکه فتح شد.
همان گونه که در اسلام برای قبول هر عبادتی شرایط خاصی وجود دارد، برای استجابت دعا نیز شرایط خاصی وجود دارد. آنها به شرح زیر است:
1. ادای دعای خالصانه برای خدا. همان گونه که برای قبولی هر عبادتی اخلاص لازم است، برای استجابت دعا نیز قطعا اخلاص لازم است. اخلاص یعنی وفاداری واقعی که از ته قلبم بیان شده است. هنگامی که دستان خود را برای تضرع به درگاه خداوند بلند می کند، از او خواسته می شود که با این عشق و ارادت به او روی آورد. خداوند متعال می فرماید: .
2. غذا و لباس دعا کننده حلال است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: همانا خداوند منزه است و تنها پاکان را می پذیرد.» معنای این حدیث این است که دلش پاک و غذایش حلال است و عبادت پاکان را می پذیرد و دعایش را مستجاب می کند. به همین دلیل است که خداوند به پیامبران دستور داد تا خود را پاک کنند و فرمودند: ای پیامبران! از حلال و پاکیزه بخورید و کار نیک انجام دهید که من از اعمال شما آگاهم.»
همچنین خداوند به مؤمنان دستور می دهد که به پیامبران دستور داده است: «از حلال و پاکیزه ای که خداوند روزی شما کرده است بخورید». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:کتاب علوم غریبه پروردگارا! و آنچه می خورد و می آشامد حرام است و آنچه می پوشد حرام است و چون از حرام سیر شود چگونه دعایش مستجاب می شود؟
معناى این حدیث این است که حتى اگر کسى به بدترین وجه براى خدا دعا کند و سزاوار استجابت آن باشد، دعاى او مستجاب نمى شود، زیرا از حرام اطعام مى شود. صحابه به حلال بودن غذایشان اهمیت زیادی می دادند و از چیزهایی که در حلال یا حرام بودن آن شک و شبهه چندانی نداشت، چنان که گویی در آتش بود، پرهیز می کردند.کتاب علوم غریبه بهتر است بگوییم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم از غذایی که مردی به او می داد می خوردند و در حلال بودن آن شک داشت، پس دستش را در دهان گذاشت و به سختی سوزاند.
3. دعا با امید از خداوند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اگر انسان دعای گناه نکند و پیوند خود را قطع نکند و دعایش عجله نداشته باشد، دعای او مستجاب می شود.» اصحاب گفتند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! عجله چیست؟ او می پرسد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمودند: «عجله به معنای این است که بگویم: با این که خیلی دعا کردم، دعای من مستجاب نشد و از دعا خسته شدم و آن را ترک کردم».
همان گونه که خداوند دعا را مستجاب می کند، به نفع بندگانش است که مصلحت مردم را در دنیا و آخرت در نظر بگیرد تا برخی زود دعا کنند و برخی زود دعا کنند. سریع، و برخی برای دیگران خوب است، همچنین درست است که او آن را به عنوان پاداش برای آن نگه می دارد. آزمایشات نیز این واقعیت را تایید کرده است.
4. دعاى قلبى، یعنى زبان مشغول نماز باشد و دل به چیز دیگرى نپردازد، بلکه زبان را مترجم دل کند و با تمام وجود و کمالش به درگاه خداوند تضرع کند. دعا در این راه نزدیکترین به اجابت است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

5. برای پاسخ او صمیمانه دعا کنید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیانی فرمودند: اگر خواستی مرا ببخش و اگر خواستی به من رحم کن.» بلکه در خواسته هایشان قاطع باشید و مطمئن شوید که درخواستشان پذیرفته می شود. زیرا هیچ چیز برای خدا سنگین نیست.»

6. عدم گسستن پیوند خویشاوندی یا دعا برای گناه. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «تا زمانی که مسلمانی در نمازش گناهی نداشته باشد و رحمتش قطع نشود، خداوند یکی از این سه فضیلت را به او عطا می کند: یا آنچه را که می خواهد به او می دهد. در اجابت سریع دعای خود را خواست، یا آن را به عنوان حسنه ای برای آخرت خود نگه می دارد، یا در دعای خود چنین می کند. هنگامی که صحابه گفتند: «پس زیاد دعا کنیم» پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «خداوند بیش از این است».

دلایل مستجاب نشدن دعا

 

همانطور که گفته شد دعایی که شرایط استجابت را نداشته باشد مستجاب نمی شود. همچنین ترک دستورات دستورات و توصیه های اسلام (امر به معروف و نهی از منکر) نیز مانع از استجابت دعا می شود. زیرا امر و نصیحت بر هر مسلمانی واجب است. هرکس در حد توانش و در حد توانش به موعظه امر شده است. عایشه رضی الله عنها گفت: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود:

همچنین سرپیچی از احکام شرعی و اطاعت از خدا مانع از استجابت دعا می شود. روزی ابراهیم بن ادهم پیشوای زاهدان در بازاری در شهر بصره قدم می زد که مردم از او پرسیدند اگر دعای ما مستجاب نمی شود چرا دعا نمی کنیم؟ او می پرسد. ابراهیم بن ادهم گفت: زیرا دلهای شما به ده رذیله مرده است.

دعاهایی هست که حتی در صورت انجام همه شرایط، مستجاب نمی شود. دعایی که خداوند همواره در عالم هستی خواسته است قوانینی را که به این صورت وضع کرده است تغییر دهد، مستجاب نخواهد شد. مثلاً اگر انسان بخواهد بدون مطالعه عالم شود یا بخواهد بدون دلیل به هدفی برسد، دعایش مستجاب نمی شود. زیرا ابزار دانشمند بودن، مطالعه است، یافتن راهی برای رسیدن به هدف. چنین دعایی به اندازه دعا برای طلوع خورشید از خورشید یا توقف چرخش زمین پوچ است. همچنین اگر برخی از دعاها مستجاب شود، قوانین دنیا بالا و پایین می شود. مثلا: اگر همه دعا کنند که من را سالم سازند، مرا ثروتمند سازند، مرا پادشاه کنند، مرا عالم کنند، اگر خداوند همه این دعاها را مستجاب کند، دنیا آشفته می شود، تعادل به هم می خورد و حکمت در خلقت جهان و انسان تحقق نخواهد یافت. حتی اگر این دعاها مستجاب نشود، خداوند به آنها ثواب یا نعمت دیگری و یا ثواب اخروی جداگانه می دهد. در حدیثى آمده است: «خداوند در روز قیامت از بنده خود مى پرسد: «اى غلام، آیا در کودکى که مرا دعا مى کردى، مرا اجابت کردى، یا تو را اجابت نکردم؟» چنین کنم؟

ترک نماز گناه است

 

همان گونه که ترک هر عبادتی که در اسلام به آن دستور داده شده، گناه است، ترک نماز نیز گناه است. چون نماز عبادت است. مفسران گفتند: مرا دعا کن تا دعای تو را مستجاب کنم. کسانی که عبادت مرا تکذیب کنند، با ذلت به جهنم می‌روند.» زیرا مراد از دعا از کلمه عبادت در این آیه است. کسى که از مناجات با خدا امتناع مى ورزد، کسى است که از اعتراف به بندگی و ضعف و نیاز همیشگى خود به خدا امتناع ورزد. پس گناه چنین افرادی واقعاً سنگین است. زیرا کسی که از دعای خدا امتناع می کند یکی از این دو نفر است: اوّل کسى است که نماز را ترک مى کند، چون به خود ایمان دارد و خدا را نمى خواند. چنین فردی از متکبران به شمار می رود که حد و مرز را نمی شناسد. شیطان نیز در زمان خود، استکبار خود را از اجرای فرمان خدا نهی کرد و لذا تا روز قیامت مستحق لعنت خدا و همه مردم بود. دوم کسى که دعاى او مستجاب شده و به برآورده شدن حاجتش ایمان ندارد (که دعا را از روى ناامیدى از رحمت خدا ترک مى کند) و گناهکارى هم سخت است. زیرا ناامیدی ستون فقرات پل است. قرآن ناامیدی را کافر می داند. خداوند متعال می فرماید: شیطان نیز در زمان خود، استکبار خود را از اجرای فرمان خدا نهی کرد و لذا تا روز قیامت مستحق لعنت خدا و همه مردم بود. دوم کسى که دعاى او مستجاب شده و به برآورده شدن حاجتش ایمان ندارد (که دعا را از روى ناامیدى از رحمت خدا ترک مى کند) و گناهکارى هم سخت است. زیرا ناامیدی ستون فقرات پل است. قرآن ناامیدی را کافر می داند. خداوند متعال می فرماید: شیطان نیز در زمان خود، استکبار خود را از اجرای فرمان خدا نهی کرد و لذا تا روز قیامت مستحق لعنت خدا و همه مردم بود. دوم کسى که دعاى او مستجاب شده و به برآورده شدن حاجتش ایمان ندارد (که دعا را از روى ناامیدى از رحمت خدا ترک مى کند) و گناهکارى هم سخت است. زیرا ناامیدی ستون فقرات پل است. قرآن ناامیدی را کافر می داند. خداوند متعال می فرماید: دوم کسى که دعاى او مستجاب شده و به برآورده شدن حاجتش ایمان ندارد (که دعا را از روى ناامیدى از رحمت خدا ترک مى کند) و گناهکارى هم سخت است. زیرا ناامیدی ستون فقرات پل است. قرآن ناامیدی را کافر می داند. خداوند متعال می فرماید: دوم کسى که دعاى او مستجاب شده و به برآورده شدن حاجتش ایمان ندارد (که دعا را از روى ناامیدى از رحمت خدا ترک مى کند) و گناهکارى هم سخت است. زیرا ناامیدی ستون فقرات پل است. قرآن ناامیدی را کافر می داند. خداوند متعال می فرماید:

در بین مردم ما ضرب المثلی هست که می گوید یأس شیطان است.

از ابوهریره روایت شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی می فرماید: «خداوند بر کسی که حاجتش را نپرسد، غضب می کند

  • تادیس بیران

نظرات  (۱۲)

We stumbled over here from a different web address and thought I may as well check things out.

I like what I see so now i am following you.

Look forward to looking at your web page for a second
time.
Hey! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to take a look.
I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!

Exceptional blog and great design.
Terrific work! That is the kind of info that should be
shared around the internet. Disgrace on the search engines for
not positioning this put up upper! Come on over and visit my web site .

Thanks =)
If you are going for finest contents like me, only pay a visit this
web site all the time because it offers feature contents, thanks
  • situs game slot online
  • I like the valuable information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here regularly.
    I am quite sure I'll learn lots of new stuff right here!

    Best of luck for the next!
    Hi there, its fastidious piece of writing about media print, we
    all be familiar with media is a impressive source of information.
  • สล็อตแตกง่าย
  • สล็อตแมชชีนเป็นต้นแบบการพนันยอดนิยมซึ่งมีผู้คนนับล้านทั้งโลก ความนิยมชมชอบของเครื่องสล็อตขึ้นอยู่กับความจริงที่ว่าพวกมันใช้งานง่ายแล้วก็มีตัวเลือกเกมที่หลากหลาย

    สล็อตแมชชีนเป็นการพนันชนิดหนึ่งที่มีพื้นฐานมาจากเครื่องที่มีชุดสล็อตที่ผู้เล่นสามารถใช้เพื่อลองและรับเงิน ตัวเลือกเกมที่มีในเครื่องสล็อตนานับประการ แม้กระนั้นแนวคิดเบื้องต้นก็เช่นกัน ผู้เล่นใส่เงินเข้าไปในเครื่องแล้วก็ใช้ปุ่มบนเครื่องเพื่อทดลองลุ้นรับเงิน

    มีหลายเหตุที่ส่งผลต่อความชื่นชอบของเครื่องสล็อต ประการแรกเครื่องสล็อตใช้งานง่าย ผู้เล่นเพียงใส่เงินเข้าไปในเครื่องแล้วหลังจากนั้นก็เริ่มเล่นได้ ประการลำดับที่สอง สล็อตแมชชีนมีตัวเลือกเกมที่หลากหลาย ผู้เล่นสามารถเลือกเกมประเภทต่างๆได้มากมาย แล้วก็ยังสามารถเลือกจากเครื่องต่างๆได้อีกด้วย ซึ่งแปลว่ามีเครื่องสล็อตให้เลือกล้นหลามให้ผู้เล่นได้ลองเล่น

    สุดท้าย สล็อตแมชชีนเป็นวิธีที่บันเทิงใจสำหรับเพื่อการใช้เวลา ใช้งานง่ายและก็มีตัวเลือกเกมที่นานัปการ ซึ่งแปลว่าผู้เล่นสามารถหาสล็อตได้เสมอ
    I every time used to read piece of writing in news papers but
    now as I am a user of internet so from now I am using net for
    posts, thanks to web.
    Hi Dear, are you truly visiting this web site regularly, if
    so then you will absolutely get fastidious know-how.
    This is very interesting, You're a very skilled blogger.

    I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your great post.
    Also, I have shared your website in my social networks!
    Hey there are using Wordpress for your site platform? I'm new to
    the blog world but I'm trying to get started and
    set up my own. Do you need any html coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be really appreciated!
    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers
    and starting a new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us valuable information to work on. You have done a extraordinary job!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی